z kategorii Analiza fundamentalna

Facebook. Wyniki finansowe za drugi kwartał

386
Facebook. Wyniki finansowe za drugi kwartał

Facebook. Polityka prywatności odbije się na zyskach przez kolejne lata. Wyniki finansowe za drugi kwartał.

Akcje Facebook Inc. straciły w czwartek jedną czwartą wartości, po tym jak dyrektorzy poinformowali, że marże zysku będą spadać przez kilka lat ze względu na koszty poprawy ochrony prywatności i spowolnienia korzystania z usług na największych rynkach reklamowych.

Wyniki drugiego kwartału były pierwszą oznaką, że nowe europejskie prawo prywatności i szereg skandali związanych z prywatnością, w tym Cambridge Analytica i innych deweloperów aplikacji, wkroczyło w biznes Facebooka. Firma ostrzegła również, że opłaty nie zostaną zrekompensowane wzrostem przychodów z rynków wschodzących i aplikacji Instagram na Facebooku, która jest bardziej odporna na obawy o prywatność.

Losy Facebooka zmieniły się w czasie krótszym niż dwie godziny, a firma po raz pierwszy zaraportowała przychody i wzrost liczby użytkowników, które nie spełniły oczekiwań, a następnie wydała ostrzeżenia o przyszłym wzroście i wydatkach.

Spadek kursu giełdowego zniszczył nawet 150 mld USD kapitalizacji rynkowej i zmniejszył zyski od kwietnia, kiedy to Facebook ogłosił zaskakująco wysoki 63 procentowy wzrost zysków i wzrost liczby użytkowników.

Futures na kontraktach terminowych NASDAQ spadły w środę o 0,85 procent, co sugeruje, że indeks NASDAQ Composite spadnie, gdy handel rozpocznie się w czwartek rano. Tak się, też stało. Akcje Facebooka spadły ostro w dół na otwarciu Wall Street, straciły ponad 18%.

Facebook ostrzegł inwestorów, że spodziewają się dużego skoku w kosztach w drugim kwartale, ponieważ starają się rozwiązać problemy związane z niewłaściwą obsługą prywatności użytkowników i lepiej monitorować, co użytkownicy publikują. Całkowite wydatki w drugim kwartale wzrosły do 7,4 mld USD, czyli o 50 procent więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Facebook prognozuje podobne wzrosty w drugiej połowie roku, powołując się także na wydatki na treści wideo i marketing.

Ponure prognozy wzrostu przychodów zaskoczyły inwestorów, aczkolwiek wywołały wiele pytań ze strony analityków finansowych podczas konferencji telefonicznej z kierownictwem firmy w środę.

Sprzedaż w drugim kwartale wzrosła o 42 procent, najwolniej od prawie trzech lat, do 13,2 mld USD w porównaniu z 9,3 mld USD rok temu.

David M. Wehner (dyrektor finansowy Facebooka) powiedział, że kwartalny wzrost przychodów będzie bliższy 30 procent do końca roku.

Przywołał wahania kursów walut i zmianę wykorzystania funkcji, gdzie Facebook pokazuje mniej reklam lub niższe opłaty ze względu na mniejszy popyt.

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w Unii Europejskiej spowoduje również spadek dochodów. Nowa ustawa o ochronie prywatności wymusiła kilka zmian w warunków prywatności i procesie rejestracji na Facebooku, prowadząc dla mniejszej liczby użytkowników wybór spersonalizowanych reklam, które generują mniejsze przychody.

Codzienna aktywność użytkowników Facebooka w Europie spadła o 3 miliony po wejściu w życie nowego rozporządzenia. Ogólnoświatowy dzienny wzrost liczby użytkowników Facebooka, doprowadził do prawie 1,5 miliarda użytkowników w drugim kwartale.

Firma po raz pierwszy stwierdziła, że ponad 2,5 miliarda użytkowników wchodzi w interakcję z co najmniej jedną z jej aplikacji każdego miesiąca, ale analitycy twierdzą, że wielu z nich spędza najwięcej czasu z aplikacją Messenger, WhatsApp i Instagram. Komercjalizacja tych aplikacji już powstaje.

Przychody z rynków wschodzących również nie uległy zmianie. Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Europie spadła o 75 mln USD w drugim kwartale w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy przychody z innych rynków wzrosły o 51 mln USD.

Niektórzy analitycy twierdzą, że Facebook wkracza w nowy okres, w którym malejący wzrost liczby użytkowników przełoży się na wolniejszy wzrost przychodów.

Facebook odnotował zysk w wysokości 5,1 mld USD, czyli 1,74 USD na akcję, w porównaniu ze średnimi szacunkami 5,1 mld USD i 1,72 USD na akcję.

Według analityków zagrożenie dla dodatkowych regulacji prawnych w zakresie ochrony prywatności nadal budzi niepokój.

W środę Facebook ucierpiał z powodu ciosu zadanego w Chinach, ponieważ tamtejsi regulatorzy wycofali zatwierdzenie centrum innowacji firmy, aby wspierać lokalne startupy, podał New York Times w środę, powołując się na osobę znającą ten problem.

Dezinformacja o tym, że WhatsApp przyczynia się do zabójstw poprzez Moby Lynch w Indiach, zwiększyła presję na Facebooka, aby ponownie ocenić, w jaki sposób jej usługi utrzymują bezpieczeństwo i dobre warunki.

Prawie wszystkie serwisy społecznościowe zostały objęte większą kontrolą, ponieważ amerykańskie agencje wywiadowcze w styczniu 2017 roku ujawniły, że organizacje powiązane z rosyjskim rządem rozsiewały treści na platformie, aby wstrząsnąć wyborami prezydenckimi w 2016 roku w USA.